Hoofdluiscontrole Er is een stappenplan ter bestrijding van hoofdluis. Per groep zijn er twee ouders die toezien op luizencontrole. Alle kinderen hebben een luizenzak waar hun jas en tas(sen) in worden bewaard.
Een luizenzak is te koop op school bij de conciërge. In de eerste week na de schoolvakanties worden alle kinderen in hun eigen groep gecontroleerd op hoofdluis. Aanwezigheid van luizen of neten wordt genoteerd in het luizenschrift. Afwezige kinderen worden later alsnog gecontroleerd. Bij constatering van besmetting van één of meer kinderen in de klas stuurt de leerkracht via Social Schools naar alle ouders een brief met informatie over de behandeling en tips. Wij hebben een signalerende en preventieve functie. Wij behandelen de kinderen niet! Het behandelen wordt van de ouders verwacht. De leerkracht geeft, in het geval van geconstateerde luizen, de luizenzakken en alle tassen mee naar huis om te wassen. Wanneer er bij uw kind hoofdluis wordt gesignaleerd, wordt u gevraagd uw kind van school op te halen om te behandelen. Dit is om uitbreiding van de hoofdluis te voorkomen. De ouders zijn verplicht het kind te behandelen voordat het weer naar school gaat.
De klas wordt na een week opnieuw gecontroleerd op hoofdluis totdat de klas weer hoofdluisvrij is. Als u in de thuissituatie zelf hoofdluis signaleert, verwachten wij dat u zo snel mogelijk contact opneemt met de leerkracht. De beste manier om een uitbraak van hoofdluis te voorkomen is om uw kind regelmatig (één keer per week) te kammen met een zogeheten netenkam.
Er is altijd vraag naar nieuwe vrijwilligers. Wilt u zich hiervoor opgeven, kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind.
Verjaardag vieren
De verjaardag van een kind is een feest! Als uw kind jarig is, mag hij of zij natuurlijk op school trakteren in zijn of haar groep. Bij de kleuters is er gelegenheid om tijdens het vieren van de verjaardag aanwezig te zijn om bijv. foto’s te maken. Bespreekt u de tijd dat de verjaardag gevierd gaat worden even met de leerkracht. Als de verjaardag in de vakantie of in het weekend valt, bespreekt u met de leerkracht wanneer de verjaardag op school gevierd wordt. Na het verjaardag vieren in de klas mogen de kinderen met twee vriendjes de klassen rond. Jarigen uit de groepen 1 t/m 4 gaan de klassen van de onder- en middenbouwgroepen 1 t/m 4 rond. De jarigen uit de groepen 5 t/m 8 mogen naar de klassen van deze bovenbouwgroepen.
In overleg met de ouderraad is afgesproken dat de jarigen geen traktatie meer aanbieden aan andere leerkrachten dan hun eigen leerkracht. Wel krijgen ze van hun groepsleerkracht een grote verjaardagskaart mee waarop de leerkrachten van de andere groepen hun felicitatie zetten.
Traktaties op verjaardagen zijn niet aan regels gebonden, maar i.v.m. de allergie voor bepaalde kleurstoffen en de grote hoeveelheid suikers in veel snoepgoed, vragen wij u hiermee rekening te houden bij de keuze van de traktatie. Soms is een traktatie ook erg veel. Elk kind in de groep is een keer jarig; dat betekent dat alle kinderen ook zoveel keer een traktatie krijgen. Wij hopen dat u, als ouders, een verstandige keuze maakt t.a.v. de traktatie. Niet veel, wel lekker en als het kan gezond.
Tips voor traktaties:
www.gezondtrakteren.nl
Als de groepsleerkracht jarig is, wordt dit ook in de groep gevierd. De kinderen van de groepen 1 t/m 4 krijgen hiervoor een briefje mee. De kinderen mogen die dag verkleed op school komen. Vanaf groep 5 wordt de verjaardag van de groepsleerkracht in de klas met de kinderen besproken. Dit gebeurt door één van de andere leerkrachten.
Verzekering
Voor alle kinderen en medewerkers in de school (ook vrijwilligers) is een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid afgesloten. Kinderen en medewerkers zijn verzekerd voor schade aan derden, die onder schooltijd en onder verantwoordelijkheid van de school gebeuren. Het blijkt in de praktijk dat niet alle kosten worden gedekt door een schoolverzekering. Wij adviseren daarom iedereen ook een eigen particuliere aansprakelijkheidsverzekering (AVP) af te sluiten. De school is niet verzekerd voor schade of verlies en diefstal aan eigendommen van de kinderen. Wij adviseren u zelf een verzekering af te sluiten voor de persoonlijke zaken (als een eigen laptop of tablet) van de kinderen. Ook wijzen wij u op de mogelijkheid om de eigen laptop te beveiligen met een adequaat slot.
Arbo-commissie
Onze school heeft een Arbocommissie, die een zo groot mogelijke veiligheid nastreeft, een zo goed mogelijke bescherming van de gezondheid en het welzijn bij de arbeid van alle op school aanwezige mensen. De Arbocommissie op onze school bestaat uit twee leerkrachten. Onze school beschikt over een calamiteitenplan. De Arbo-commissie behandelt onderwerpen als:
■ de verkeersveiligheid rond de school.
■ de schoolschoonmaak.
■ het ontruimingsplan en de ontruimingsoefeningen.
■ het binnenklimaat.
■ de keuring van de speeltoestellen.
■ de risico-inventarisatie.
In het kader van het veiligheidsbeleid is er een document opgesteld, waarin de regels staan voor activiteiten die buiten het schoolgebouw, met kinderen van onze school, plaatsvinden. Deze regels worden vóór elk uitstapje aan de begeleiders uitgedeeld en besproken.
Privacy
Wij bieden onze kinderen een veilige leeromgeving en onze medewerkers een veilige werkplek. Een goede en zorgvuldige omgang met persoonsgegevens binnen de school is daarvoor een randvoorwaarde.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt nieuwe en verdergaande eisen aan de omgang met persoonsgegevens. Wij hebben hiervoor binnen Florente basisscholen beleid ontwikkeld om aan die eisen te kunnen voldoen. Meer informatie kunt u vinden op: https://florentebasisscholen.nl/over-florente/avg
Oudergesprekken
Wij vinden het belangrijk dat er ouder- en kindgesprekken worden gehouden op school om zo de brede ontwikkeling van het kind te monitoren. Ongeveer 2 weken voordat de leerling op school komt nodigen wij de ouders uit voor een kennismakingsgesprek.Vervolgens zullen de gesprekken na ongeveer 6 weken weer plaatsvinden op school. Vanaf groep 5 zullen de gesprekken gevoerd worden met de kinderen. De ouders hebben tijdens dit gesprek een ondersteunende rol. Naast de ouder-/kindgesprekken is het mogelijk om op initiatief van de leerkracht en/of ouders een extra gesprek in te plannen. Er zijn in een schooljaar drie gespreksmomenten ingepland (zie tabel hieronder). Het derde gesprek, aan het eind van het schooljaar, is een gesprek op verzoek.
Ouderportaal
Op onze school vinden wij openheid naar ouders belangrijk daarom hebben wij vanaf schooljaar 2021-2022 gekozen voor het Ouderportaal. Ouderportaal is een online applicatie van ParnasSys waarop u als ouder kan inloggen om de gegevens van uw kind te bekijken. Het gaat hier om door school geselecteerde gegevens, zoals absentie, resultaten van methodegebonden en niet methodegebonden toetsen (Cito). Het portaal kan ook gebruikt worden voor het up-to-date houden van de NAW-gegevens van uw kind.
Hier vindt u de handleiding voor gebruik Ouderportaal.